maandag 29 maart 2010

Jij bent aan zet!

Uit de tevredenheidspeiling onder het personeel kwam naar voren dat er te weinig gebruik werd gemaakt van de mogelijkheden van de IT. Ik moest daar om glimlachen. Er is de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd in de IT op school. Daar zal het dus niet aan liggen. Als je gebruik wilt maken van de mogelijkheden van de IT (en inderdaad, een tevredenheidspeiling vraagt daar zeer ongenuanceerd naar) moet je het gewoon doen. Gewoon aan de slag.
Lukt dat niet en kom  je er ook niet toe op sites te kijken die een relatie leggen tussen IT en het onderwijs dan wordt het lastig. Het valt namelijk nog niet onder de taak van de ICT-er de leerkrachten te scholen. Tenzij er vanuit zo'n team een nadrukkelijke vraag ligt. Die begint meestal met een inventarisatie: wat wil ik bereiken, wat kunnen mijn leerlingen al, wat breng ik mee op het gebied van ICT en hoe brengen we die drie zaken samen?
Op de site Educate the crowd kun je tal van zaken vinden die het onderwijs verbindt met de IT. Je kunt er ook een gratis E-book downloaden Webprojects 2.0 Met een aantal interessante projecten waarbij web 2.0 werd ingezet.
Zo zijn er nog tal van mogelijkheden informatie op te doen. Bijvoorbeeld via Twitter. Volg bij voorbeeld @karinwinters en @trendmatcher en je krijgt gratis en voor niets ongelooflijk veel tips. Heb je een vraag? Stel hem met de hastag #durftevragen en heel Nederland (twitter je in het Engels, ga je dwars door alle landgrenzen heen) buigt het hoofd om jouw vraag te beantwoorden. Maar jij bent aan zet!

5 opmerkingen:

  1. Absoluut! Durf te vragen. Er gaat een wereld voor je open. Ben zelf op reis "Back2school" en dit heeft mij nieuwe kennis en inzichten gebracht en natuurlijk ook alle nieuwe onderwijs contacten, mensen met passie voor het onderwijs! Er zijn velen op twitter, linkedin die graag hun kennis delen voor een goede zaak: verbeteren kwaliteit onderwijs en daarbij gebruik maken van moderne nieuwe middelen. Dus inderdaad: "Jij bent aan zet"
    Wij staan er klaar voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Durf vooral te vragen. Mijn ervaring leert me dat ik sneller antwoord heb in Twitter met een #durftevragen dan dat ik het zelf moet Googlen. Niet alleen in Twitter maar natuurlijk ook op tal van edubloggers websites is heel veel informatie te vinden en regelmatig goede tips en trucs. Een hele serie is hier te vinden http://www.rocnieuws.nl/edubloggers

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben op school visie gemaakt met team, uitgesplitst op onderwijs, zorg, organisatie en communicatie. Na de aanschaf van de digitale schoolborden staat het uitwisselen van ervaringen en nieuwe ideeën op de agenda van de bouwvergaderingen.

    Gewoon doen! in alle lagen van de school. Van website tot nieuwsbrief, van software tot digibord.
    Twitter is voor mij een belangrijk medium geworden, waarbij ik veel ideeën en inspiraties op doe, kennis deel en aan het netwerken ben. Ook de ICTer is daar te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Red je het niet met de 140 karakters die je op twitter mag gebruiken, wijk dan uit naar de Scholenlijst en stel daar je vragen, of blader eens door de berichten om te zien hoeveel kennis daar gedeeld wordt over de meest uiteenlopende zaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn ervaring is ook "goed voorbeeld doet goed volgen". Ik ben geregeld op een computer in de weer. Een collega kijkt mee en op die manier willen ze soms meer weten.
    Een computer in de personeelsruimte is ideaal daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen