donderdag 8 januari 2009

volhouden

Opdenkend met de blog van 5 januari een reactie van Jacqueline ter Brake:

Hoe zorg je ervoor dat je de veranderingen:

Dus:
+ Wat moet er dit jaar anders worden ten op zichte van vorig jaar?
+ Welke nieuwe verbindingen gaan we aan?
+ Hoe leren we dit jaar anders?

ook volhoudt? Oude patronen zijn als een automatische piloot, ze zorgen altijd weer dat je op (de oude) koers terugkomt.
Maw. hoe leer jij dit jaar anders? Hoe zorg jij dat een nieuw patroon (in de vorm van bijv. nieuwe ideeën, nieuwe manier van met elkaar omgaan, nieuwe manier in lesgeven, nieuwe verbindingen) de (nieuwe) automatische piloot gaat worden.

+ Zie de vernieuwing voor je (letterlijk)
+ Zorg voor een positieve emotie, een positieve betrokkenheid bij deze vernieuwing
+ Geloof erin door er positief over te denken en te spreken
+ Drie maal daags herhalen, heeellllll langgggggg. (bloembollen hebben ook een incubatietijd waarin groei plaatsvindt, zonder dat men het ziet!)


Dank je Jacqueline!

woensdag 7 januari 2009

Onthoud dat

iedereen werkt naar eigen kennen en kunnen.

dinsdag 6 januari 2009

Crooswijk Academie

Co-creatie vind ik de prettigste vorm van bouwen aan de toekomst.
Gisteren stond de fundering van het filosofiecafé De Waaier, vanochtend gloorde het Praathuis Pierre Bayle aan de einder, morgen rijst de Crooswijk Academie in volle glorie.

maandag 5 januari 2009

Visie


Als je weet dat de toekomst die je krijgt, de toekomst is die je creëert, is het interessant een beeld te hebben van een bepaalde toekomst die afwijkt van het verleden.

Dus:
+ Wat moet er dit jaar anders worden ten op zichte van vorig jaar?
+ Welke nieuwe verbindingen gaan we aan?
+ Hoe leren we dit jaar anders?

(met dank aan Jack Ricchiuto)