donderdag 14 februari 2008

De betekenis van je communicatie ligt in de reactie die je krijgt

Een groot deel van onze ‘Waaiercode’ is gebaseerd op hoe je met elkaar communiceert. Ik merk dat we daar binnen de Waaier op een rustige manier aan werken. Afgelopen maand was goed te zien hoe er over Dalton is gecommuniceerd naar onze leerlingen. De leerlingen uit groep 8 brachten op een rustige, wellevende manier de grondbeginselen van Dalton over aan de ouders van onze school. De Daltonmiddagen waren zeer geslaagd. Er loopt een duidelijke Dalton rode draad door de Waaier.

In januari startte de eerste bijeenkomst van onze leerlingenraad. Ook daar was ik getroffen door het niveau en de betrokkenheid van onze leerlingen. Mede het resultaat van een aantal jaren Waaieronderwijs.

Op een ander niveau is er gecommuniceerd tijdens de lessen Filosoferen met Kinderen, in de bovenbouw. Ik hoorde enthousiaste geluiden van de leerkrachten van beide locaties. Het Filosoferen met Kinderen wordt een speels, intrigerend, uitdagend handvat in het kader van de taalstimulering.

Binnenkort start de onderbouw met Kunstenaars in de Klas. Communiceren op weer een volstrekt niveau.

Filmverslag van het project 'De Verhuizing' vindt u hier