donderdag 6 oktober 2011

De Crooswijk Academie i.o.

Rotterdam Crooswijk is een wijk die vanaf het begin van deze eeuw een proces van herstructurering doormaakt. Complete huizenblokken van voor de Tweede Wereldoorlog zijn platgegooid om plaats te maken voor betere woningen. Er is dan ook veel kaalslag in Crooswijk. Scholen in deze wijk hebben daardoor de leerlingenpopulatie de afgelopen jaren met sprongen achteruit zien gaan. Op dit moment behoort het overgrote deel van de bevolking tot de laagste inkomensgroepen. De deelgemeente Kralingen-Crooswijk wil met de herstructurering bereiken dat ongeveer 60% van de bevolking straks behoort tot de groep met een modaal inkomen of hoger. Afhankelijk van de snelheid waarmee de open plekken weer worden volgebouwd zal de schoolpopulatie dus groeien met leerlingen uit gezinnen met een betere sociale achtergrond dan op dit moment.

De ambitie is om onze school, die vernoemd is naar de 17e eeuwse Franse theoloog en filosoof Pierre Bayle http://www.nrcboeken.nl/recensie/god-broddelt-niet-benedictus een betekenisvolle rol te laten vervullen in Crooswijk. De waarde daarvan kan groot zijn, gezien de huidige en toekomstige demografische opbouw van de wijk.


Openbare Daltonbasisschool Pierre Bayle ontwikkelt zich de komende jaren tot een High Performance School (HPS). HPS biedt onderwijs onder het motto ‘Think global, act local’ (Ulrich 1997). Het onderwijsaanbod van HPS is gefocust op de vorming van wereldburgers. Dit betekent dat leerlingen telkens geconfronteerd worden met een mondiaal perspectief. De urgentie daarvan is groot in een wereld waarin geografische afstanden er nauwelijks meer toe doen. Globalisering, internationalisering en digitalisering horen als vanzelfsprekend bij de toekomst van onze leerlingen. HPS zorgt voor een goede voorbereiding op die toekomst.

Paradoxaal genoeg is ‘global thinking’ waarschijnlijk nauwelijks waar te maken zonder een sterk bewustzijn van locale verscheidenheid. Mensen kunnen immers in apathie vervallen als zij zich nergens mee kunnen identificeren. Daarom is het nodig om telkens de verbinding te leggen tussen het brede, mondiale perspectief en een vertrouwd, zo je wilt, beschermend lokaal perspectief. HPS staat dan ook in voortdurend contact met de directe leefomgeving van de school en betrekt stakeholders in de buurt bij haar koersbepaling. De high performance school ziet dit alles als haar maatschappelijke opdracht.


John West Burnham, hoogleraar aan het St.Mary's College in Twickenham, UK stelt dat de school voor ongeveer 20% bepalend is bij het vinden van jouw plek in de samenleving. Die plek wordt namelijk voor 40% bepaald door gezins- en familieomstandigheden en voor nog eens 40% door ‘de ander’ waarmee je in aanraking komt en de kunst en cultuur waar je kennis mee maakt.
 
Het plan is nu een community of practice te vormen in de wijk Crooswijk. Communities of practice zijn groepen van mensen die regelmatig bij elkaar komen om een onderwerp dat hen interesseert verder uit te diepen. Hierbij worden artefacten ontwikkeld; dingen die je als deelnemer aan de community kunt verzamelen zoals verslagen en essays. Dit kan een bindende factor zijn binnen de community. Het stimuleert de verandering binnen de verhouding 20-40-40.  

Crooswijk Academie brengt dus die waardevolle ‘ander’, het gesprek, binnen de muren van de school. Crooswijk Academie verbindt langs die weg de school met de wijk; met de eigen community. Daar ligt een opdracht en een uitdaging die voor ODBS Pierre Bayle zeer de moeite waard is.

woensdag 5 oktober 2011